هیپ هاپ فا

موزیک رپ و هیپ هاپی - تحلیل ترک و آلبوم های رپ فارسی - اخبار | هیپ هاپ فا

هیپ هاپ فا

موزیک رپ و هیپ هاپی - تحلیل ترک و آلبوم های رپ فارسی - اخبار | هیپ هاپ فا

بیوگرافی بهرام نورایی




در این مطلب بیوگرافی بهرام نورایی یکی از بزرگان رپ فارسی را آماده کرده ایم که آن را می توانید از رسانه تاینی نیوز به صورت کامل مطالعه کنید.

بیوگرافی بهرام نورایی

بهرام نورایی جز رپر های معروف و محبوب نسل یک رپ فارس، متولد ۵ اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۷ در شرق تهران است. وی از اسم کوچک خود یعنی “بهرام” برای تخلص بهره می برد.

بهرام رپر ایرانی از سال ۱۳۸۰ شروع به رپ کردن کرد و مضمون بیشتر آهنگ هایش در چار چوب سیاست و بررسی مشکلات با سبک معروف به خودش است. بهرام نورایی رپر ایرانی در سال های ابتدایی فعالیت خود به همراه سه نفر از دوستانش در قالب گروهی به نام گپ” شروع به رپ کردن کرد. اما دلایلی همچون شکل نگرفتن رپ فارس و سمت و سو نداشتن اهداف آن ها از رپ کردن و… باعث ضبط آهنگ هایی از آن ها با مضامین پرخاشگی و سرکشی شد که فقط تعداد کمی از این ترک ها به اشتراک گذاشته شد.

 

با توجه به زندگینامه بهرام نورایی ، از او تا سال ۱۳۸۵ اثری منتشر نشد و در این ۵ سال وقت خود را صرف نوشتن و ضبط ۴ آلبوم به نام های “واسه الان بخون، بهرام” ، “فرصت” و “درد دل” کرد. البته ترک های این آلبوم از نظر کیفیت صدا از سطح پایینی برخوردار است زیرا در فضایی کاملا غیر حرفه ای اقدام به ضبط آن ها شده بود.

بعد از این آلبوم ها همکاری هایی نیز از بهرام منتشر شد و در همین حین با هدف ارتقا سطح رپ و هیپ هاپ فارسی، بهرام شروع به ساخت “رادیو دیوار” کرد. رادیو دیوار به عنوان یکی از مجموعه های  دلنشین رپ فارس و همچنین اولین رادیو اینترنتی موسیقی در ایران توانست به خوبی در دل مخاطبین جا باز کند به طوری که آن ها به بررسی رپ می پرداختن و حتی در نسخه های اولیه رادیو دیوار بهرام اجراهایی مثل خواندن ترک “تهرون” را در برنامه های رادیو اش قرار داده بود.

با قدرت گرفتن رادیو دیوار، بهرام به همراهی احسان آتور اقدام به تاسیس تشکل دیوار کردند. بعد از این اتفاق بهرام اسم مستعار خود را از بهرام به بهرام دیوار تغییر داد. ( ولی امروزه همه او را با همان تخلص بهرام می شناسیم)

 

شروع این تشکل همراه شد با جمع آوری آلبومی قوی به نام “نوار قلب

آلبوم نوار قلب” از بهرام، اسم وی را بر سر زبان ها برد. علت مهم بودن این آلبوم  وجود ترک “نامه ای به رئیس جمهور” بود که در تابستان سال ۱۳۸۶ و در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد ضبط و منتشر شد.

ترک نامه ای به رئیس جمهور در ظاهر گفته های یک جوان به رئیس جمهور خود بود ولی در واقع اعتراضاتی تیز و برده ای که در قالب یک ترک رپ ارائه شده بود. نقطه عطف بهرام و هچنین رپ فارس در این ترک نمایان است چون بعد از این ترک هنرمندان زیادی روی به خواندن آهنگ های سیاسی آوردند و رپ به سمت و سوی اعتراض صریح و بی پرده رفت. قدرت این ترک تا حدی بود که توسط بسیاری از مجلات خارجی نقد و بررسی شد و بعد آن از زندگی بهرام فیلم و مصاحبه هایی ضبط شد.

 

بررسی آلبوم ۲۴ ساعت در بیوگرافی از بهرام نورایی :

حالا بهرام بعد از شناساندن خود به همگان که آن را در بیوگرافی بهرام نورایی که در بالا آوردیم، در آلبوم ۲۴ ساعت سعی در اثبات استعداد و قدرت خود را داشت و با جا دادن ۹  ترک به اسم های ۲۴ ساعت ، من ، خیابون، راه من ، اینجا ایرانه ، گله نکن ، دلنوشت ، بیخیال و افسوس توانست به خوبی خود را به عنوان یکی از اصلی ترین ستون های رپ فارس معرفی کند.

مضامین شعری این آلبوم همان طور که انتظار می رفت همه جبه انتقادی و اعتراضی داشتند و گاها حاوی تیکه های سنگین و قابل لمس سیاسی بودند. حتی در ترک اینجا ایرانه ” به مسئله حجاب زنان و دیگر مسائل مذهبی اشاراتی می شود و دقیق و مو شکافنه به تک تک آن ها می پردازد.

این آلبوم به حدی بی نظیر بود که نه تنها باعث تحیر خوانندگان و رسانه های رپی ایرانی ، بلکه باعث به وجد آمدن بسیاری از رسانه های خارجی شد و همیشه از ترک های این آلبوم به عنوان بهترین آثار رپ فارس اسم می برند.

۲۴ ساعت آلبومی بی نظیر و فراتر از سطح رپ فارسی بود! این ادعا خلاصه در متن و فن خواندن بهرام خلاصه نمی شد. چون او حتی درآهنگ سازی این آلبوم از ساز های ایرانی استفاده کرد تا بتواند آهنگی برای ایران و از جنس ایران بسازد.

بهرام در پی بیان دیدگاه های سیاسی خود در نوزدهم اسفند سال۱۳۸۷ دستگیر شد. البته در مورد بهرام نورایی اتهام های گوناگونی وجود داشت که در نهایت با پرداخت جرمیه نقدی و تمام شدن دوره دو ماه حبس، از زندان اوین آزاد شد.

بهرام نورایی همواره اعتقاد دارد که در این سبک موسیقی مهم ترین کار اتحاد داشتن است. او با آثاری مانند “ماباهمیم” با همکاری رضا پیشرو ( که حاصل اتحاد تشکل دیوار و تشکل صامت بود) و همچنین “اینو بفهم” با همکاری عرفان به خوبی اهمیت اتحاد را گوش زد می کند.

بعد ار آزادی او از زندان، سرانجام در اردیبهشت ماه ۱۳۹۰، بعد از سه سال سکوت ، بهرام آلبوم “سکوت” را منتشر کرد.

بعد از انتشار آلبوم “سکوت” ، تشکل دیوار طی بیانیه ای پایان همکاری خود را با بهرام” اعلام نمود . که البته هنوز هم علت این تصمیم عجیب علامت سوال بزرگی برای اهالی رپ فارس است.

نقد و بررسی های فراوانی از آلبوم سکوت در رسانه ها و مجلات اینترنتی منتشر شد که در راس آن ها اسم تیم ذره بین به چشم می خورد. تیم ذره بین با ارائه نقد های عمیق و تخصصی برای تمامی آهنگ های این آلبوم و نتیجه گیری کلی از دیدگاه شنودگان و تیم فنی توانست به خوبی تحلیلی از آن داشته باشد. به گونه ای که فقط بعد از گذشت یک ماه از انتشار آلبوم، نقد تیم ذره بین بر روی سایت رپصدا رفت!

 

اما قوی ترین بخش بیوگرافی بهرام نورایی در ۱۹ خرداد ۹۴ با توئییت کردن “اشتباه خوب” شروع شد.
بهرام بعد از یک بازه کوتاه ترک “ساز” رو به عنوان سینگل از آلبوم اشتباه خوب منتشر کرد.همچنین بهرام در ۲۶ خرداد اطلاعات دیگری از آلبوم اشتباه خوب را در اختیار طرفداران خود قرار داد که مهم ترین آن ها در مورد  ۱۶ آهنگه بودن آلبوم و آهنگسازی مهدیار آقاجانی برای این مجموعه بود!

در تاریخ ۱۳ تیر ۱۳۹۴  بالاخره انتظار ها به سر رسید و آلبوم اشتباه خوب برای فروش در سایت آمازون قرار گرفت. این آلبوم یکی از بهترین و بزرگترین آلبوم‌های موسیقی رپ فارسی است ، که شبیه به یک فیلم نامه می‌باشد و دارای چند بخش و یک استایل چند بعدی است


.

 

این آلبوم شامل ترک هایی با نام های خوب، ساز، لمس، نقش، نگاه، جنگ، تکرار، نیاز، زخم، ریشه ، ممکن، مرداب، سوز، پرش، صلح و اشتباه است.

بهرام نورایی دوباره توجه ها را به سمت خودش جلب کرده ولی این بار به گونه ای بود که نه تنها طرفداران بلکه منتقدین هم به تحسین وی پرداختند. می توان گفت یک شاهکار به تمام معنا. افتخارات بهرام به اینجا خلاصه نشد و آلبوم اشتباه خوب او به عنوان چهارمین آلبوم برتر جهان که بدون اسپانسر بودن، در سایت بیلبورد انتخاب شد.

در این آلبوم شاهد تیکه انداختن او به بعضی از خواننده ها هستیم به طور مثال در یکی از ترک ها یاس را یک رپر محافظه کار قلم داد می کند.( البته یاس هم تا حدودی در ترک مسافر جواب گوی بهرام  در این مورد بوده است)

اما با این شرایط، همه بهرام را به عنوان یک رپر قوی و اصلی ترین پایه ریز های رپ فارس قبول دارند و او در بین رپر ها و شنوندگان رپ از جایگاه به خصوصی برخوردار است و باید به زودی منتظر انتشار آثاری بسیار قوی تر از این رپر معروف باشیم.

شاید به توان خلاصه بیوگرافی بهرام نورایی را این گونه بیان کرد : او شاعری است که هیپ هاپ را نه براساس روایات کوچه و خیابان، بلکه براساس انعکاس آنچه کوچه و خیابان بر ذهن حساس او می تابانند خلق می کند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد